dimecres, 15 de gener del 2014

DESMEMÒRIA HISTÒRICA

Sempre ens ha impressionat el poc esforç que han hagut de fer els governants i els grups de pressió per aconseguir la DESMEMÒRIA HISTÒRICA, mitjançant la "transición".
A qualsevol país democràtic es documenta i es comptabilitzen les dades dels fets històrics per molt durs que siguin i s' intenta que tothom entengui el què va passar. A partir d' aquí es pot començar a entendre i fins i tot "passar pàgina" (històricament parlant). Però sembla que a l' Estat espanyol això no va així, primer hem d' oblidar-ho tot i després ja ho veurem. Senzillament, patètic, milers de familiars continuem buscant a familiars desapaguts, mentre ells només van accelerar el procés per exloure possibles culpables de possibles penes de presó (que mai han estat, evidentment).
Bé, us pengem un extracte de l' article d' en Gerard Horta a Vilaweb, que és tota una reflexió general (també sobre els crims del feixisme):

Víctimes del terrorisme: a través de la tempesta

Tornem-hi. Quants morts hi ha hagut als Països Catalans a causa del terrorisme feixista des del 1939? Quants anys de presó acumularen els demòcrates perdedors? Quanta tortura, quanta brutalitat sofriren? Quantes violacions prèvies a l'assassinat hi hagué? Quantes foren les persones assassinades en tot l'estat espanyol a partir del 1939: Cent mil? Dos-cents mil? On són tots els cadàvers?

Sobre Mallorca, en Llorenç Capellà publicà el 1977 un llibre dur, duríssim, i tendre, tendríssim, anomenat 'Diccionari Vermell' (Ed. Moll, 1989). Hi documentà amb noms i cognoms l'assassinat de quasi un miler d'homes i dones arran de la repressió falangista. Ell féu per a l'illa germana allò que totes les institucions de poder públiques catalanes haurien hagut de possibilitar per a cada poble i ciutat: comptar un per un i retre homenatge a la dignitat del record col·lectiu d'aquells avantpassats que donaren la seva vida per nosaltres. La transició ha proclamat sense parar que les úniques víctimes del terrorisme han estat, quasi en exclusiva, les víctimes de l'independentisme armat basc i català i de l'anarquisme. Mentrestant, els descendents ideològics i de vegades biològics del franquisme han celebrat la inacabable festa de la 'democràcia' assassinant, sovint amb impunitat, des de les esferes mateixes de l'estat i des de l'exterior.

El dolor i el patiment ho són per a tothom qui els viu: no entenen en adscripcions ideològiques, ni polítiques ni sindicals. Tampoc hi entén el llenguatge, perquè la paraula 'terrorisme' remet originàriament a una pràctica estatal --per l'estat del 'terror' de la Revolució Francesa--, justament pel seu monopoli de la violència. Ja se sap que els vàndals són sempre els altres... Ara, topem un problema gros: quina credibilitat tenen els qui encarnen el falangisme sociològic professional a l'hora d'alliçonar-nos, amb la complicitat de la 'esquerra' catalana i espanyola, entorn de les maldats de l'ús de la violència política fora dels marges de l'estat? Dit d'una altra manera: per què durant dècades se'ns mostra una imatge d'unes víctimes i se'ns n'oculten les altres cent imatges que hi ha al darrere?

Víctimes 'bones' enfront de víctimes 'enutjoses': tabú. Són dècades de moralització mesquina que ens han fet empassar com un xarop pudent. On són el rebuig i les cares compungides davant la violència feixista que rebentà milers i milers de vides als Països Catalans després de la seva victòria militar? 'Reserva espiritual de Occidente. Por el Imperio hacia Dios. España, unidad de destino en lo universal.' No hi ha hagut ni un sol judici. Ni un. Res. 'Constitución' i 'consenso'.

L'oblit col·lectiu és molt més important que la memòria col·lectiva. Però tota societat abraça els vius, els morts i els qui encara han de néixer. Avui, llegint el 'Diccionari Vermell', he romput a plorar pres d'una tristesa sobtada tan intensa que em desbarata. Sento odi, fàstic i nàusea. Sento, també i sobretot, amor pels homes i dones menuts que, als Països Catalans i a la veïna Espanya, visqueren i moriren mirant de construir --sovint amb humilitat i generositat--, un dia a dia estimat a còpia de bocins de llibertat i justícia, amb esperit alegre de combat i fam de solidaritat i món nou. Com els retornarem, en nom de la reciprocitat, tot allò que ens van regalar? Hi ha manera de fer pagar els crims als culpables? Els néts de les víctimes han d'acceptar el pacte de silenci dels pares respecte dels avis? Com s'exorcitzen tants fantasmes? Podem albirar el futur tot esborrant el passat? (Són els fills de la feixistada i els seus còmplices els qui ens han de donar permís per a votar?)


Judicis que no arribaran mai, paraules a deshora, records negats i narracions invisibilitzades a les nostres escoles... Què en fem del dolor que uneix els vius i els morts a través d'una tempesta infeliç que ens estreny fort, tan fort?