dimecres, 6 d’octubre del 2010

ORGANITZACIÓ CONTRA EL TRANSPORT DE RESIDUS NUCLEARS.


Crear un magatzem de residus nuclears centralitzat (un Cementiri Nuclear) multiplica els riscos per a les persones i la salut. A la ja sabuda oposició de les comarques afectades: Consells Comarcals de la Ribera d´Ebre, Priorat, Baix Ebre i Baix Camp, s´hi van afegir fairebé tots els Consells Comarcals de totes les comarques taragonines.
Ara també han posat un crit d´alerta les comarques on passaria el transport de residus radioactius en tren.
Aquest és el missatge que hem rebut de les comarques nord-orientals:

Caldria una significativa i enorme mobilització social a l’entorn de l’any 2015 per aturar el tren de La Hague a al MTC. Tenim l’ocasió apropiada per generar un extens moviment de solidaritat a l’entorn de l’any 2015 amb la gent afectada per l’agressió ambiental i de terror psicològic que representa un MTC, concretament el fet que aquest magatzem nuclear serà el destí segur dels residus de la clausurada Vandellòs I emmagatzemats a La Hague, pels quals l'estatal Enresa haurà de pagar una fiança de penalització de 60.000 euros diaris a l'Estat francès a partir de l'1 de gener, ja que encara no els podrà portar al magatzem espanyol, previst en el millor dels casos pel 2015.
El trasllat, si més no, no seria especialment complex. Així, responsables de l'empresa pública de residus francesa Areva, que a més a més seria l'encarregada de construir la sitja nuclear espanyola, l’MTC, van explicar que un sol viatge en tren, carregat amb una trentena de contenidors, seria suficient per retornar a l'Estat espanyol els residus de Vandellòs I, dipositats ara al magatzem que Areva té a La Hague, a Normandia, on estan guardats en cent barrils metàl•lics, i el volum seria cinc vegades superior si no se n'hagués reprocessat el combustible irradiat. Areva és una de les poques companyies del món amb prou capacitat tecnològica per tornar a processar el combustible gastat i construir magatzems d'alta radioactivitat. En qualsevol cas, segons el director de comunicació de la firma, Christophe Neugnot, correspondrà als governs espanyol i francès decidir quan i com tornen els materials.

En aquest sentit, des d’avui mateix cal constituir comitès locals o comarcals de solidaritat activa amb la població afectada per la sitja nuclear o MTC. Aquests comitès hauran d’impedir el trajecte, amb una resistència pacífica, per mitjà del bloqueig humà de les vies per on passi el tren de La Hague, des de Normandia fins els Països Catalans, a més de bloquejar, amb barricades, els túnels i les estacions ferroviàries, especialment el simbòlic túnel fronterer del Pirineu mediterrani. Apa, gent, mans a l’obra!.
De moment, intentem fer un comitè transfronterer de les aglomeracions de l'Empordà i del Rosselló, un comitè Perpinyà - Figueres.