divendres, 27 de desembre del 2013

EL GOVERN ESPANYOL NO CREU EN LA COMPETITIVITAT FERROVIÀRIA DEL CORREDOR DEL MEDITERRANI.

Si no és així no s' entèn la decisió que ha pres el govern espanyol en relació al tram ferroviari de Vandellòs a Vinaròs i Castelló.

Foment del Treball demana el tercer fil entre Vandellós i Castelló

La patronal denuncia la desaparició de l'ample de via ibèric entre aquests municipis en la licitació publicada al BOE el 14 de novembre

 | Actualitzat el 27/12/2013 a les 18:21h
 (de Nació Digital). 
Exemple d'un tercer fil. Foto: Adif

Foment del Treball mostra la seva preocupació per la desaparició de l'ample de via ibèric a la licitació dels trams del Corredor Mediterrani entre Vandellòs i Vinaròs i entre Vinaròs i Castelló. Aquesta interrupció en l'ample de via ibèric talla les comunicacions ferroviàries entre Catalunya i Andalusia i entre l’Aragó i el Llevant i obliga al trànsit de mercaderies a utilitzar vies alternatives en aquests trams, la qual cosa encareix els costos i elimina el gran avantatge competitiu del Corredor Mediterrani. La patronal se sorprèn, a més, que per a aquests trams no s'apliqui la solució anomenada «tercer fil», que permet incorporar l'ample de via internacional sense eliminar l'ample ibèric.
 
Com és conegut, el disseny de construcció del Corredor Mediterrani s'assenta en l'aprofitament de la xarxa d'ample ibèric existent, incorporant al llarg de la seva extensió l'anomenat tercer fil, que permet l'ús de material rodant tant d'ample ibèric com d'ample internacional o UIC. Però, com indica Foment del Treball, en els trams assenyalats es trenca amb aquest disseny. Cal recordar que l'anomenat tercer fil ja constituïa, donades les restriccions pressupostàries, l'opció més econòmica i introduïa restriccions, davant de la de nova construcció d'una via específica al llarg del Corredor.
 
Per tot això, lamenten que, donats aquests antecedents, no s'hagi corregit aquest greu error de disseny en la licitació publicada al BOE de 14 de novembre. Segons Foment del Treball, en la memòria del projecte, «s'insisteix que únicament s'estableix un únic ample, l'ample internacional, de manera que els tràfics que procedeixin del sud de Castelló o bé del nord de Tarragona i que provinguin de destinacions en què únicament hi ha l'ample ibèric (en aquest moment tots els trànsits ferroviaris a Espanya), no podran passar al llarg de la costa en mancar al Corredor Mediterrani aquest ample ibèric a l’esmentat tram Vandellòs-Castelló. Això suposa una nova i addicional ruptura de càrrega amb els seus corresponents costos associats».

També es tallaria la connexió entre Llevant i Aragó
 
A aquests inconvenients s'hi ha d'afegir el greuge de tallar les comunicacions ferroviàries entre l’Aragó i Llevant, que actualment i per competir amb la carretera circulen via Tarragona. Segons la patronal catalana, el projecte (i per tant el Ministeri de Foment) suggereix que alternativament es circuli per la línia de Sagunt a Terol, actualment en desús pels operadors ferroviaris al tractar-se d'una línia que les condicions operatives la fan absolutament anticompetitiva en costos (és un tram sense electrificar que exigeix locomotores dièsel, rasants més pronunciades, limitacions de càrrega remolcable, etc.).
 
El mateix passa amb els tràfics entre Catalunya i Andalusia, els quals s’hauran de desviar per Madrid. O amb els tràfics que van destinats a punts del Corredor i que es veurien obligats a canviar d'ample: en ser impossible competir en aquestes condicions, aquests tràfics juntament amb els anteriorment citats desapareixeran immediatament, fent encara més petita la quota ferroviària, ja actualment ridícula.
 
En resum, segons Foment del Treball, es dificultarà encara més la competitivitat del ferrocarril de mercaderies respecte a altres mitjans de transport. En aquest sentit, recorden que «el Corredor Mediterrani ha de la seva oportunitat estratègica en la seva capacitat per transportar mercaderies a costos realment competitius». I els sorprèn que «a la meitat del Corredor els seus tràfics interiors i ja existents s'hagin de veure afectats pel disseny escollit i per la ruptura de càrrega que imposa».